Promocje

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Banan źródło potasu w diecie

Dlaczego organizm potrzebuje potasu?

Potas pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Obok fosforu i wapnia zaliczany jest do najistotniejszych pierwiastków, od których zależy prawidłowe działanie układu krążenia czy układu nerwowego. Niestety, niedobory potasu występują bardzo często, a przyczynia się do tego głównie źle skomponowana dieta.

Potas wpływ na organizm

Potas zaliczany jest do elektrolitów. Oznacza to, że jako roztwór wodny może przenosić ładunki elektryczne i przewodzić prąd. Dzięki temu ma istotny wpływ na na napięcie występujące na błonach komórkowych oraz odpowiada za prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych.

Potas jest również antagonistą sodu. Jeśli organizm funkcjonuje prawidłowo, to poziomy tych pierwiastków pozostają w równowadze. Jeżeli natomiast poziom potasu w komórkach będzie niewystarczający, wpłynie to niekorzystnie na ilość płynów w organizmie, co najczęściej skutkuje wzrostem ciśnienia krwi. Dlatego odpowiedni poziom potasu, uważany jest za jeden z najważniejszych elementów w walce z nadciśnieniem tętniczym.

Potas odgrywa również kluczową rolę przy procesach wydzielania insuliny oraz syntezie aminokwasów i białek. W ten sposób wpływa na budowę tkanki mięśniowej w organizmie oraz pomaga utrzymywać optymalną masę mięśniową.

Jak utrzymać optymalny poziom potasu w organizmie ?

Najbardziej znanym, naturalnym źródłami potasu są banany oraz owoce suszone. Istnieje jednak znacznie więcej produktów bogatych w ten pierwiastek. Zaliczyć do nich można: ziemniaki, pomidory, awokado, brokuły czy seler. Potas można znaleźć również we wszystkich rodzajach mięsa oraz rybach. Dobrym źródłem tego pierwiastka są także produkty nabiałowe oraz różnego rodzaju orzechy.

Zalecana, dzienna dawka potasu dla osoby dorosłej powinna wynosić 2000-4000 mg. Ponieważ jego obecność na odpowiednim poziomie jest bardzo istotna dla prawidłowego funkcjonowania, warto sprawdzić co jakiś czas, jaki mamy potas. Wpływ na organizm tego pierwiastka jest niezaprzeczalny, więc jeśli poczujemy osłabienie, zaburzenia rytmu serca czy nadmierną opuchliznę kończyn – zbadajmy stężenie potasu we krwi.

Hipokaliemia – główne przyczyny niedoboru potasu

Lekkie niedobory potasu zdarzają się u osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Manifestuje się to najczęściej bólami i przykurczami mięśni łydek czy pleców. Dostarczanie zbyt małej ilości potasu wraz z pożywieniem, oprócz objawów fizycznych, może również wpływać na sferę psychiczną. Niedobory potasu mogą powodować spadki nastroju, stany lękowe czy depresyjne.

Poważne niedobory potasu są obserwowane u osób stosujących wysokie dawki leków moczopędnych i regulujących nadciśnienie oraz przy niedoczynności tarczycy. Inne przyczyny niedoboru potasu to długotrwałe biegunki i wymioty, prowadzące do odwodnienia organizmu. Hipokaliemia może również wystąpić w przypadku rozległych oparzeń, wstrząsów, urazów czy masywnych krwotoków. Objawy niedoboru potasu nie są łatwe do zaobserwowania. Zaniepokojenie mogą budzić zaburzenia w pracy serca oraz w funkcjonowaniu mięśni szkieletowych i gładkich. Również objawy chronicznego zmęczenia, zaparcia, kłopoty ze skórą czy nagłe zasłabnięcia i omdlenia, powinny zostać zgłoszone lekarzowi.

Potas w organizmie – nadmiar i jego konsekwencje

Hiperkaliemia, czyli nadmiar potasu w organizmie jest zjawiskiem stosunkowo rzadkim. Narażone są na nią osoby cierpiące głównie na zaburzenia gospodarki kwasowo- zasadowej oraz na niewydolność nerek, które odpowiadają za wydalanie potasu wraz z moczem. Drugim powodem może być niekontrolowana suplementacja. Nadmiar tego pierwiastka często nie daje charakterystycznych objawów. Potas w organizmie nadmiar można zaobserwować zazwyczaj jako osłabienie, zmęczenie czy większą senność. Długotrwała hiperkaliemia prowadzi do problemów z układem nerwowym, mrowienia kończyn oraz poważnych zaburzeń rytmu serca.

Śledź nas na Facebooku