Promocje

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Witamina C lewoskrętna

Witamina C - Lewoskrętna czy prawoskrętna - Podstawowe informacje na temat witaminy C.

Witamina C lewoskrętna

Witamina C lewoskrętna to jedynie nazwa handlowa kwasu l-askorbinowego, który powszechnie jest stosowany przez klientów nazywających go m.in. „witaminą C lewoskrętną”. Czy zatem istnieje inna postać kwasu np. prawoskrętnego? Otóż nie ma witaminy C lewoskrętnej. Prawidłowe nazewnictwo czystej witaminy C to kwas L-askorbinowy, który może być pozyskiwany syntetycznie lub ekstrahowany z owoców i warzyw.

Kwas L- askorbinowy

Witamina C to kwas askorbinowy, który jest prostą substancją o wzorze chemicznym C6H8O6, związany z węglowodanami znajdującymi się w komórkach roślin i większości zwierząt. Kwas askorbinowy należy do kwasów słabych, składający się z prostej glukozy cukrowej m.in. dekstrozy, cukru kukurydzianego, cukru winogronowego. Kwas L-askorbinowy to biały proszek o kwaśnym smaku, który bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie i słabiej w alkoholu. Postać suchego proszku lub tabletek posiada długi termin ważności, jeżeli jest przechowywana w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Działanie kwasu L- askorbinowego

Kwas askorbinowy po kontakcie z tlenem staje się przeciwutleniaczem i razem z witaminą E chroni błony komórkowe przed utlenianiem. Działanie kwasu askorbinowego jest niezbędne w syntezie kolagenu, który zapewnia sprężystość skóry, kości i stawów oraz bierze udział w licznych procesach biochemicznych zachodzących w ludzkim organizmie. Witamina C stosowana w codziennej suplementacji stanowi ochronę przed infekcjami, wzmacnia układ odpornościowy w trakcie trwania choroby. Kwas L- askorbinowy jest znakomitym antyoksydantem i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym, co skutecznie chroni przed rozwojem poważnych chorób. Witamina C jest też niezbędna do prawidłowego przyswajania żelaza, który odpowiada m.in. za prawidłową krwistość.

Naturalna witamina C, czy syntetyczna?

Witamina C pozyskiwana z przyrody, głównie z owoców i warzyw oraz roślin jest tą naturalną. Jedną z wielu dostępnych na rynku naturalnych witamin C jest acerola, ekstrahowana z owoców acerolii. Między witaminą C syntetyczną, a naturalna poza kosztami produkcji i ewentualnym zanieczyszczeniem tej naturalnej nie ma różnic. Obie witaminy C to kwas askorbinowy, który jest białym proszkiem.

Co ma najwięcej witaminy C?

Witamina C znajdująca się pożywieniu jest naturalnym źródłem zdrowia, ponieważ wzmacnia odporność i przeciwdziała rozwojowi wolnych rodników. I to wcale nie cytryna ma jej najwięcej. Naturalne źródła witaminy C to:

  1. Dzika róża - roślina, która „cieszy oko” jak rośnie to jeszcze posiada aż od 500 do 800 mg naturalnej witaminy C w 100 g. Dzika róża poprzez dużą zawartość witaminy C ma szereg właściwości leczniczych. Jest też źródłem witaminy A, E, K i witamin z grupy B, kwasu foliowego i flawonoidów. Posiada małe owoce o pięknym zapachu, które mogą być spożywane na surowo oraz wykorzystywane do konfitur, soków i nalewek.
  2. Czarna porzeczka - jej smak jest lekko kwaśny, a owoce doskonale nadają się do zjedzenia na surowo, tym bardziej że krzewy porzeczkowe rosną w przydomowych ogródkach. Z czarnej porzeczki możemy też zrobić przepyszne soki i konfitury, które będą nam dostarczać witamin w okresie zimowym. Czarna porzeczka jest w czołówce produktów, które mają duże pokłady witaminy C. W 100 g porzeczki jest ok. 200 mg naturalnej witaminy, co stanowi dziennie zapotrzebowanie dorosłego człowieka na tę witaminę. Małe owoce porzeczki poza witaminą C posiadają witaminę A, witaminy z grupy B oraz wapń i magnez.
  3. Natka pietruszki - zielona natka ma dużo witaminy C – w 100 g jest jej ok. 170 mg. W natce pietruszki jest też sporo żelaza, które dzięki zawartości witaminy C jest lepiej przyswajane przez komórki, co przeciwdziała niedokrwistości i anemii. Już jedna łyżka posiekanej natki chroni nas przed infekcjami, a zawartość witaminy A i E oraz kwasu foliowego dba o dobra kondycję skóry, włosów i paznokci.
  4. Jarmuż - zapomniane przez nas warzywo, coraz częściej zaczyna gościć na naszych stołach. Jarmuż ma liczne właściwości prozdrowotne – w 100 g tego warzywa znajduje się ok 120 mg witaminy C. Jarmuż, to również źródło witaminy A, K, żelaza, potasu, magnezu, kwasu foliowego i wapnia. Zawartość sulforafanu chroni przed rozwojem komórek nowotworowych.
  5. Brukselka - podobnie jak jarmuż, brukselka ma właściwości przeciwnowotworowe. Zawartość witaminy C w 100 g to ok. 90 mg. Dodatkowo brukselka jest źródłem kwasu foliowego, magnezu, wapnia, potasu i witaminy A. W przy gotowaniu brukselki ważne jest jej wrzucanie do gorącej wody i krótkie gotowanie bez przykrycia, co minimalizuje zniszczenie witamin i minerałów.
  6. Brokuł - jest warzywem z grupy kapustowatych i wykazuje działanie przeciwnowotworowe, tak jak dwa poprzednio wymienione warzywa. W 100 g brokułu znajduje się ok. 90 mg naturalnej witaminy C, oraz witamina A, D i żelazo. Brokuł najczęściej jest spożywany po ugotowaniu, ale może też być jedzony na surowo lub być składnikiem koktajli.
  7. Papryka - niezależnie od koloru, papryka jest źródłem witaminy C. Najwięcej witaminy C znajdziemy jej w kolorze żółtym, ok. 180 mg, w czerwonej ok. 130 mg i zielonej ok. 80 mg. Jest to warzywo o licznych możliwościach kulinarnych, nadaje się zarówno do kanapek jak i dań obiadowych oraz przetworów. Poza witaminą C papryka ma witaminę A, E i K oraz żelazo, wapń i magnez.

Czy kwas L- askorbinowy jest szkodliwy?

Witamina C w postaci kwasu L-askorbinowego i askorbinianu sodu należy do grupy substancji bezpiecznych, które nie powodują szkodliwych konsekwencji jej stosowania. Badania Demole z roku 1934 przeprowadzone na świnkach morskich wykazały, że podawanie dawki pięciu gramów witaminy C w postaci kwasu askorbinowego na kilogram masy ciała nie szkodzi. W odniesieniu do dorosłego człowieka, dawka ta wynosi trzysta pięćdziesiąt miligramów. Historia badań nad witaminą C, ukazuje udokumentowane przypadki osób, którzy stosowali dwieście gramów kwasu askorbinowego bez żadnych efektów ubocznych. Dożylne podawanie witaminy C w postaci askorbinianu sodu powyżej stu gramów doprowadziły do poprawy zdrowia pacjentów. Stosowanie witaminy C przez lata w dawkach powyżej dwudziestu gramów, także nie wykazały szkodliwych skutków dla organizmu ludzkiego. To wszystko świadczy o wysokiej tolerancji witaminy C.
Kilka lat temu ukazał się w Stanach Zjednoczonych raport, który próbował udowodnić negatywny wpływ witaminy C wobec witaminy B12 w naszym organizmie. Stwierdzono, że aż dziewięćdziesiąt pięć procent witaminy B12, dostarczanej organizmowi z pożywieniem jest niszczone przez kwas askorbinowy i prowadzi do anemii złośliwej. Po tym stwierdzeniu zostały podjęte badania w tym kierunku. Efekty badan były następujące: Związek witaminy B12 w formie hydroksykobalaminy zawarty w pożywieniu jest w minimalnym stopniu podatny na atak witaminy C. Wykazano, że w żołądku człowieka witamina B12 łączy się z czynnikiem wewnętrznym, budując kompleks, który nie ulega zniszczeniu przy podawaniu kwasu askorbinowego i jest efektywnie transportowania w krwiobiegu. Dodatkowo witamina B12 stosowana w suplementach to cyjanokobalamina, która nie jest niszczona przez witaminę C. Tym samym przeprowadzone badania naukowe wykluczyły negatywne działanie witaminy C wobec witaminy B12.

Skutki uboczne wywołane przez witaminę C

Najczęstszym w właściwie jedynym środkiem ubocznym stosowania dużych dawek czystej witaminy C jest rozwolnienie, które jest łagodną, przejściową biegunką o zwiększonej tendencji do wytwarzania gazów jelitowych. Stosowanie kwasu askorbinowego przed posiłkiem może być doskonałym środkiem przeczyszczającym, pomocnym w usuwaniu toksycznych odpadów, które nie powinny być długo w jelicie grubym, zwłaszcza u osób przewlekle chorych.
Wiele doniesień na przestrzeni lat pojawiło się wobec witaminy C, która stosowana w dużych dawkach może powodować rozwój kamieni nerkowych. Dziś wiemy, że to stwierdzenie było niezasadne, ponieważ różne rodzaje kamieni nerkowych preferują środowisko kwaśne jak i alkaliczne. W pozbyciu się kamienie nerkowych lekarze zalecają utrzymanie moczu w stanie kwaśnym lub zasadowym w zależności od rodzaju kamieni. Ryzyko powstania kamieni nerkowych podczas podawanie dużych dawek witaminy C jest bardzo niewielkie. W stosowaniu witaminy C ważny jest wybór: askorbinian sodu utrzymuje zasadowe pH moczu, a kwas askorbinowy powoduje jego zakwaszenie.

Dzienna dawka witaminy C

Organizm człowieka toleruje bardzo duże dawki witaminy C, jednak jakie jest minimalne zapotrzebowanie u osób dorosłych? Wystarczy 1 mg/kg masy ciała witaminy C dziennie, aby zapobiec niedoborom i zapewnić prawidłowe działanie organizmu. Jest to skrajne minimum, które ma działanie odżywcze, ale nie lecznicze. Zwiększenie dawek odpowiednio do stanu zdrowia zapewnia działanie terapeutyczne i może leczyć liczne schorzenia.

Witamina C 1000

Powszechnie stosowana w codziennej suplementacji witamina C 1000 posiada dawkę 1000 mg kwasu l-askorbinowego. Witamina C 1000 powinna być stosowana w czasie obniżonej odporności dla wsparcia układu odpornościowego, który jest narażony na rozwój wolnych rodników. Zwiększone zapotrzebowanie na kwas askorbinowy występuje podczas ciąży i laktacji, wykonywania ciężkiej pracy fizycznej i uprawiania sportu. Witaminę C 1000 zaleca się także, osobom z nadciśnieniem, chorym na cukrzycę, w okresie rekonwalescencji, seniorom i dzieciom, w chorobach układu moczowego oraz uzależnionym od tytoniu i spożywającym alkohol. Wśród preparatów z kwasem l-askorbinowym znajdziemy, także dużo większe dawki niż posiada C 1000, ponieważ witamina C została uznana za bezpieczną.

Witamina C dla dzieci

Witamina C podawana dzieciom może pełnić funkcję profilaktyczną, która wspiera układ odpornościowy oraz funkcję leczniczą podczas choroby. Jest jedną z pierwszych witamin, podawanych dzieciom, charakteryzuje się wielokierunkowym działaniem oraz bardzo dobra rozpuszczalnością w wodzie, przez co jest szybko wydalana z organizmu dziecka. Preparaty witaminowe dedykowane dzieciom mają bezpieczny skład oraz są dostosowane do wieku. Witamina C dla najmniejszych dzieci, poniżej 1 roku życia jest w formie płynnej, aplikowana za pomocą kroplomierza. Odpowiednio do wieku dziecka witamina C jest w płynie, kapsułkach, tabletkach, żelkach i lizakach.

Autor: Magdalena Sala

Miłośniczka zdrowego trybu życia. Pasjonuję się wszystkim co związane z medycyną alternatywną. W wolnych chwilach lubię czytać książki o tematyce zdrowotnej.

Brak wpisów.