Promocje

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Przyczyny bezsenności

Jak prawidłowy sen wpływa na naszą aktywność w ciągu dnia?

Sen to zdecydowanie jedna z ważniejszych potrzeb człowieka, która ma znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Niestety, ale nasz codzienny tryb życie, liczne obowiązki i ciągły stres nie sprzyjają jakości, a tym bardziej długości snu. Z czasem skutkuje to pojawieniem się poważnych problemów ze spaniem, które mogą prowadzić do bezsenności. Długotrwałe lekceważenie tej dolegliwości może nieść za sobą nieprzyjemne dla zdrowia konsekwencje. Jak skutecznie walczyć więc z bezsennością oraz dlaczego sen ma tak ważny wpływ na naszą aktywność w ciągu dnia?

Prawidłowy sen a dobre zdrowie

Aktywność fizyczna, dieta oraz sen to trzy najważniejsze czynniki, które pozwalają zachować dobre zdrowie. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że mowa tutaj wyłącznie o odpowiednio długim i głębokim śnie dającym uczucie pełnego odpoczynku oraz relaksu. Niespokojny, krótki oraz płytki sen jest nieefektywny, a co za tym idzie sprawia, że budzimy się rozdrażnieni i jeszcze bardziej zmęczeni.
Zdrowy sen ma jednak przede wszystkim ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Dbanie o jakość snu znacząco podnosi odporność, wspomaga lepszą koncentrację, poprawia nastrój oraz dodaje energii. Pozwala odprężyć się zarówno fizycznie, jak i psychicznie oraz skutecznie przygotowuje do nowych wyzwań kolejnego dnia. Nic więc dziwnego, że osoby, które na co dzień nie przykładają większej wagi do swojego snu z czasem zaczynają podupadać na zdrowiu, co z kolei mocno obniża ich komfort życia.

Czym tak naprawdę jest bezsenność?

Bezsenność to w rzeczywistości długotrwałe zaburzenie związane z prawidłowym zasypianiem lub jakością snu. Jeśli problemy te występują dłużej niż trzy tygodnie wtedy mówi się już o bezsenności przewlekłej, która klasyfikowana jest jako choroba. Mimo, iż dawniej uważano, że kłopot ze snem jest dolegliwością, która dotyka głównie osoby starsze to jednak obecnie z trudnościami z zasypianiem równie często borykają się młodzi ludzie, a nawet nastolatkowie.

Przyczyny bezsenności

Faktyczne przyczyny bezczynności mogą być bardzo różne. Często zaburzenia snu występują u osób, które na co dzień narażane są na duży stres lub martwią się sytuacją w pracy czy domu. Bezsenność towarzyszy także nerwicy, depresji oraz innym zaburzeniom lękowym. Na trudności z zasypianiem spory wpływ może mieć także prowadzony tryb życia. Częste picie kawy lub napojów energetycznych, spożywanie alkoholu przed snem, palenie papierosów oraz ciężkostrawne potrawy mogą znacząco zaburzyć spokojny sen.
Na bezsenność oddziałują również czynniki zewnętrzne. Zbyt ostre światło w sypialni, kilkugodzinne oglądanie telewizji lub korzystanie z internetu na laptopie czy smartfonie, hałas, upał oraz zmiana strefy czasowej przyczyniają się do problemów z efektywnym zasypianiem. Bezsenność może być także objawem niektórych chorób, zarówno przewlekłych stanów zapalnych, chorób związanych z niewydolnością serca, nadczynnością tarczycy, jak i chorób neurologicznych lub somatycznych. Przyjmowanie leków lub antybiotyków także może wywołać zaburzenia snu.

Bezsenność leczenie naturalne, poznaj dobre metody i sposoby

Oczywiście najskuteczniejszą metodą zapobiegającą bezsenności jest zupełne wyeliminowanie czynnika, który przyczynia się o powstania tej dolegliwości. Z pewnością trzeba zadbać o odpowiednią jakość snu, unikać spożywania kofeiny, alkoholu oraz przestrzegać stałego rytmu kładzenia się do łóżka. Należy także zapewnić sprzyjającą odpoczynkowi atmosferę w sypialni. Warto więc ustawić właściwą temperaturę w pokoju, zasunąć żaluzje lub firanki oraz wyłączyć rażące i mocne światło.
Przydatna może okazać się także ciepła kąpiel (ale nie za gorąca), która pozwala się odpowiednio zrelaksować. Na bezsenność dobrze wpływają także uspokajające napary ziołowe zwłaszcza te z melisy, lawendy, rumianku, dziurawca lub kozłka lekarskiego. Można również pokusić się o zastosowanie kuracji aromaterapeutycznej z dodatkiem relaksujących olejków zapachowych: lawendowego, jaśminowego lub majerankowego.
Wszystkie te metody mogą być spokojnie stosowane u osób w każdym wieku. Należy jednak szczególnie pamiętać, że problemy ze snem mogą być objawem poważniejszej choroby, dlatego długotrwałą bezsenność koniecznie trzeba skonsultować z lekarzem.

Autor: Magdalena Sala

Miłośniczka zdrowego trybu życia. Pasjonuję się wszystkim co związane z medycyną alternatywną. W wolnych chwilach lubię czytać książki o tematyce zdrowotnej.

Brak wpisów.