Promocje

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Cholina - Witamina B4

Cholina - pomoc w utrzymaniu zdrowej wątroby

Cholina, inaczej witamina B4 pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. Ludzki organizm potrafi wyprodukować cholinę sam z pomocą witaminy B9, B12 i aminokwasów. Jakie właściwości wykazuje cholina i czy warto suplementować tą substancję?

Cholina suplement diety 

Zapotrzebowanie na cholinę jest indywidualne dla każdego organizmu i wzrasta w przypadku nadużywania alkoholu oraz występowania częstych stanów napięcia nerwowego. 

Zalecane dzienne spożycie choliny wynosi:

  • dorosłe kobiety - 425 mg na dobę,
  • dorośli mężczyźni - 550 mg na dobę,
  • kobiety w ciąży - 450 mg na dobę, 
  • kobiety karmiące piersią - 550 mg na dobę.

Z tego względu w stanach podwyższonego zapotrzebowania na cholinę, zaleca się stosowanie suplementów diety, które dostarczą do organizmu jej odpowiednią ilość.

Cholina właściwości

Cholina należy do ścisłej czołówki substancji witaminowych, które wspierają zdrowie i wydajność mózgu. Okazuje się, że dieta bogata w cholinę lub jej suplementacja ogranicza ryzyko występowania choroby Alzheimera. 

Jedną z jej właściwości jest zdolność do poprawiania wchłaniania innych witamin, przede wszystkim A, E, D i K, które rozpuszczają się w tłuszczach. Cholina rozwija także układ nerwowy oraz dba o jego zdrowie. 

Bardzo ważną funkcją choliny jest wspieranie rozwoju płodu. Witamina B4 jest także niezbędna do prawidłowej pracy mózgu, ale również rdzenia kręgowego u noworodków i w okresie płodu. 

Cholina na wątrobę

Cholina chroni wątrobę przed jej stłuszczeniem. Buduje fosfatydylocholinę, która pomaga w metabolizowaniu tłuszczy w wątrobie. Dlatego też zbyt niski poziom choliny w organizmie może prowadzić do odkładanie w wątrobie tłuszczu. 

Przeprowadzone badanie potwierdzają, że diety, w których brakuje optymalnej ilości choliny, prowadzą do problemów z wątrobą. Badanie obejmujące 57 osób dorosłych wykazało, że zbyt niskie spożycie choliny może prowadzić do stłuszczenia wątroby, zwłaszcza u kobiet po menopauzie. Natomiast badanie u 54 dorosłych potwierdziło, że dieta z niską ilością choliny zwiększa ryzyko stłuszczenia wątroby oraz innych jej zaburzeń. Z kolei wprowadzenie do diety choliny odwróciło te efekty.

Wyższe spożycie choliny oraz jej suplementacja może:

  • zwiększać metabolizm cholesterolu,
  • zapobiegać, a także odwracać stłuszczeniem wątroby,
  • blokować oksydacyjne uszkodzenia wątroby,
  • zapobiega mutacjom komórek oraz rozwojowi raka wątroby. 

Niedobór choliny

Objawy braku choliny to zazwyczaj:

  • stany lękowe, bezsenność i rozdrażnienie,
  • niska sprawność umysłowa,
  • bóle głowy, szumy w uszach i mdłości,
  • wzrost poziomu cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi,
  • marskość oraz stłuszczenie wątroby,
  • podwyższone ciśnienie krwi, dolegliwości sercowe, miażdżyca tętnic,
  • zaburzone wchłanianie kwasu foliowego,
  • opóźniony rozwój u dzieci.

Nadmiar choliny

Do tej pory nie stwierdzono jej toksyczności. Przedawkowanie choliny, która pochodzi z diety jest praktycznie niemożliwe, ponieważ rozpuszcza się w wodzie, a jej nadmiar nie gromadzi się w organizmie. Usuwany jest na bieżąco wraz z moczem. Jednak nadmierne spożywanie suplementów z choliną może wywołać powikłania zdrowotne, takie jak:

  • obniżone ciśnienie tętnicze,
  • zaburzenia natury psychicznej,
  • biegunki, wymioty i mdłości,
  • wzmożona potliwość oraz rybi zapach z ust,
  • niedobór witaminy B6. 

Jak widać w wielu przypadkach suplementacja choliny jest niezbędna. Dlatego też, aby w pełni zadbać o swoje zdrowie, warto systematycznie dostarczać jej optymalną ilość, aby zapobiec wielu chorobom i wspomóc pracę wątroby oraz mózgu. 

Autor: Magdalena Sala

Miłośniczka zdrowego trybu życia. Pasjonuję się wszystkim co związane z medycyną alternatywną. W wolnych chwilach lubię czytać książki o tematyce zdrowotnej.