Promocje

  • Szałwia 12 ml
    Szałwia 12 ml
    Recenzje: 0

    Szałwia - Naturalny Olejek Eteryczny...

    9,37 zł 11,37 zł

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Selen

Selen właściwości i zastosowanie

Selen to jeden z pierwiastków, których prozdrowotne właściwości zostały odkryte stosunkowo niedawno (jeszcze kilkadziesiąt lat temu wręcz uważano do za pierwiastek toksyczny). Selen nie tylko wzmacnia odporność organizmu, ale także ma znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Pierwiastek ten ma jeszcze mnóstwo innych, bardzo wartościowych oddziaływań na organizm, pod warunkiem jednak, że dostaje dostarczony organizmowi w odpowiedniej ilości.

Pokazuje 1 - 5 z 5 elementów
Pokazuje 1 - 5 z 5 elementów

Selen - suplement diety czy dostarczanie pierwiastka wraz z posiłkiem?

Selen w przyrodzie występuje w niewielkich ilościach, dlatego też pierwiastek ten zaliczany jest do mikroelementów. Ponadto jest on pierwiastkiem, który jest bardzo nietrwały w organizmie, a w kontakcie z węglowodanami staje się nieprzyswajalny, przez co jest całkowicie bezużyteczny. Z tego też względu to właśnie osoby lubujące się mocno w słodyczach najczęściej zmagają się ze skutkami niedoboru tego pierwiastka. Przy sporadycznym spożyciu słodkich produktów standardowa dieta w większości przypadków w pełni pokrywa zapotrzebowanie organizmu na selen. W związku z tym głównym źródłem dostarczania tego wartościowego pierwiastka do organizmu powinna być odpowiednio zbilansowana dieta. Najwięcej przyswajalnego selenu znajduje się w:

  • - orzechach (zdecydowanie najbardziej bogate w ten pierwiastek są orzechy brazylijskie),
  • - rybach (przede wszystkim w łososiu i tuńczyku),
  • - pszenicy,
  • - drobiu,
  • - jajach,
  • - grzybach.

Selen jest pierwiastkiem całkiem dobrze przyswajalnym - zdrowy organizm jest w stanie przyswoić 55-65% tego pierwiastka.

Czasem jednak okazuje się, że z różnych powodów dieta nie dostarcza odpowiedniej dawki selenu, dlatego też po konsultacji z lekarzem niezbędne staje się dobranie odpowiedniego suplementu diety, zwiększającego zawartość tego pierwiastka w organizmie.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na selen?

Dzienne zapotrzebowanie na selen uzależnione jest przede wszystkim od płci oraz wieku. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek przedstawia się w sposób następujący:

  • - niemowlęta 15-20 mikrogram,
  • - dzieci w wieku 1-3 lat około 20 mikrogram,
  • - dzieci w wieku 4-9 lat około 30 mikrogram,
  • - chłopcy i dziewczęta w wieku 10-12 lat około 40 mikrogram,
  • - chłopcy i dziewczęta w wieku 13-18 lat około 55 mikrogram,
  • - dorośli mężczyźni około 55 mikrogram,
  • - dorosłe kobiety 55 mikrogram,
  • - kobiety w ciąży 60 mikrogram,
  • - kobiety karmiące piersią 70 mikrogram.

Jakie właściwości zdrowotne ma selen?

Choć selen właściwości zdrowotne ma bardzo szerokie, to jednak nie jest pierwiastkiem, o którym mówi się wystarczająco dużo, by społeczeństwo było świadome nie tylko roli jaką pełni, ale również skutków wynikających z niedoboru tego pierwiastka. Ze względu na to, że pierwiastek ten wchodzi w skład białek enzymatycznych, uczestniczy on w wielu procesach fizjologicznych. Jego obecność jest absolutnie niezbędna, aby enzymy mogły prawidłowo funkcjonować. Ponadto obecność odpowiedniego stężenia selenu w organizmie przyczynia się również do:

  • usuwania z organizmu wolnych rodników,
  • ochrony czerwonych krwinek oraz komórek przed ich toksycznym działaniem,
  • wzmocnienia i zwiększenia odporności organizmu,
  • wspomagania prawidłowej pracy tarczycy,
  • wspomagania leczenia depresji,
  • łagodzenia dolegliwości bólowych towarzyszących reumatoidealnego zapalenia stawów.

Warto także wspomnieć o tym, że regularne dostarczanie organizmowi odpowiedniej dziennej dawki selenu jest w stanie ochronić przed wystąpieniem niektórych nowotworów.

Selen objawy niedoboru i nadmiaru pierwiastka w organizmie

W zdecydowanej większości przypadków odpowiednio zbilansowana dieta jest wystarczająca do zaspokojenia potrzeb organizmu na selen. W sporadycznych przypadkach zdarzyć się jednak może, że jego ilość jest niewysączająca bądź nie przyswaja się on tak jak powinien. Niedobór tego pierwiastka może pojawić się przede wszystkim:

  • - w przypadku wystąpienia bardzo ciężkich zaburzeń związanych z wchłanianiem witamin i składników odżywczych z układu pokarmowego,
  • - w przypadku konieczności zastosowania żywienia pozajelitowego,
  • - w przypadku usunięcia znacznej części jelita cienkiego.

Ilość selenu w pożywieniu zależna jest przede wszystkim od stanu wód oraz gleby, dlatego też z krajach,gdzie jego ilość w środowisku jest znikoma niezbędna jest suplementacja diety tym pierwiastkiem. Zarówno zbyt mała ilość selenu, jak i jego nadmiar najczęściej powodują występowanie następujących dolegliwości:

  • - długotrwałe uczucie zmęczenia i osłabienia organizmu,
  • - bóle mięśniowe,
  • - pojawiające się często infekcje,
  • - łysienie,
  • - uszkodzenia skóry i paznokci,
  • - nudności,
  • - wymioty,
  • - depresja,
  • - nadmierna potliwość,
  • - tak zwany ''czosnkowy oddech'',
  • - problemy z płodnością (dotyczy to przede wszystkim mężczyzn).

Bardzo często poprzez niedobór selenu w codziennej diecie pojawiają się nie tylko problemy z prawidłowym funkcjonowaniem tarczycy, ale również rozwoju chorób trzustki i wątroby. Ze względu na to, że selen jako jeden z niewielu pierwiastków w nadmiarze może być równie szkodliwy co przy niedoborze, przez rozpoczęciem planowanej suplementacji środkami aptecznymi należy skonsultować to z lekarzem, a także wykonać badania ukazujące poziom selenu w organizmie.

Śledź nas na Facebooku