Promocje

Nowe produkty

Informacja

  • PayPo

Podstawowe witaminy i minerały dla wegan

Podstawowe witaminy i minerały dla wegan

Pomimo, że suplementy diety są obecnie bardzo popularne, a o konieczności stosowania niektórych z nich dowiadujemy się choćby z reklam telewizyjnych, nie zawsze przekaz marketingowy dostarcza nam pełnej i całkowicie obiektywnej wiedzy na temat tego, jakie rodzaje preparatów naprawdę warto stosować. W aptekach oraz sklepach ze zdrową żywnością znajdziemy bogaty asortyment specyfików stanowiących dodatki do żywności, w tym witamin i minerałów. Dostępne są one w postaci tabletek, kapsułek, pastylek, a także w formie płynnej i sproszkowanej. Oprócz produkowanych na masową skalę standardowych suplementów diety wytwarza się również takie, które są dedykowane osobom preferującym dietę wegańską.

Czym wyróżniają się suplementy diety dla wegan?

Na polskim rynku zauważamy wciąż niewystarczającą podaż rodzimych suplementów diety odpowiednich dla wegan. Występującą lukę wypełniają te importowane z zagranicy. Większość dodatków do żywności zawiera takie substancje, jak: żelatyna, koszenila lub szelak. Produkty wegańskie są pozbawione nie tylko tych, ale również innych składników pochodzenia zwierzęcego, np. mleka czy białek jaj.

Witaminy dla wegan - jaką pełnią funkcję?

Witaminy i minerały odgrywają ważną rolę odżywczą i regulują pracą organizmu człowieka, uczestnicząc w bardzo wielu procesach zachodzących w ludzkim ciele. Aczkolwiek nasz organizm nie dysponuje możliwością samodzielnego wytwarzania wszystkich tych elementów, a przy spożywaniu wyłącznie żywności roślinnej deficyty te mogą być jeszcze większe. Optymalnym rozwiązaniem w przypadku wegan wydaje się być suplementacja. Suplementy diety umożliwiają bowiem w łatwy sposób dostarczyć dzienną dawkę konkretnych witamin.

A może lepszy będzie zestaw witamin dla wegan?

Dobrym rozwiązaniem odnośnie do całościowego zapewnienia organizmowi potrzebnych witamin i minerałów będzie zakup naturalnej multiwitaminy. Każda porcja specyfiku zawiera kompleks mikro- i makroelementów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Wybierając taką opcję powinniśmy mieć na uwadze kilka czynników. Pierwsza rzecz to sprawdzenie czy składniki preparatu są w czystej postaci pochodzenia roślinnego. Kolejną sprawą jest optymalne stężenie poszczególnych składników oraz ich właściwe połączenie. Chodzi tutaj o to, aby określone elementy występowały w ilości odpowiedniej dla skutecznego działania i nie wchodziły w antagonizm (np. przeciwwskazana jest obecność żelaza i miedzi w jednym produkcie).

Jakie witaminy dla wegan są im bezwzględnie potrzebne?

Absolutnie kluczowe znaczenie dla osób stosujących dietę wegańską ma witamina B12. Jej podstawowa rola to udział w produkcji energii z pożywienia oraz uczestnictwo w wytwarzaniu serotoniny. Stąd deficyt tego elementu może skutkować objawami wyczerpania, kłopotami z zapamiętywaniem oraz gorszym samopoczuciem psychicznym. Ponadto może przyczyniać się do anemii oraz mrowienia i drętwienia kończyn. Z tej racji, że witamina B12 jest obecna przede wszystkim w produktach zwierzęcych weganie powinni ją zażywać poprzez suplementację w dawce co najmniej 2,4 mg dziennie. Szczególnie dotyczy to kobiet w ciąży dla których dzienne zapotrzebowanie wynosi 2,6 mg.

Kolejnym dodatkiem do żywności, który osoby spożywające wyłącznie produkty roślinne powinni włączyć do swojej diety, jest witamina D3. Pozwala ona we właściwy sposób spożytkować wapń pozyskiwany z pożywienia, transportując go bezpośrednio do kości. Jej niedobór może implikować nie tylko problemy ze strony układu kostnego, ale też wywierać negatywny wpływ na układ krwionośny i odpornościowy.

Weganie nie obędą się również bez takich minerałów, jak cynk, wapń i żelazo. Ten pierwszy posiada istotne znaczenie dla poprawy metabolizmu, zwiększenia produkcji hormonów i polepszenia odporności. Jedynie nieliczne produkty roślinne zawierają cynk, dlatego wskazane jest przyjmowanie go w postaci suplementu diety. Jeśli chodzi o wapń jest on potrzebny dla mocnych kości, zdrowych zębów i ograniczeniu krzepnięcia krwi, z tego względu osoby na diecie wegańskiej nie mogą zapominać o tym składniku komponując codzienną dietę lub stosując suplementację. Z kolei żelazo zapobiega anemii, która może skutkować zmęczeniem i osłabieniem układu odpornościowego. Braki tego minerału mogą się również objawiać ogólnym osłabieniem, łamliwością paznokci i sińcami wokół oczu.

Autor: Magdalena Sala

Miłośniczka zdrowego trybu życia. Pasjonuję się wszystkim co związane z medycyną alternatywną. W wolnych chwilach lubię czytać książki o tematyce zdrowotnej.