Schowek0
Twój schowek jest pusty
Koszyk0
Twój koszyk jest pusty ...

Witamina B1

Witamina B1 (inaczej Tiamina) jest związkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i procesów zachodzących w organizmie, a jej niedobór może prowadzić do choroby beri-beri.

Dodatkowe opcje przeglądania
Zakres cen od do
Producent
Tylko nowości
Tylko promocje
Czas wysyłki
ForMeds Powder B1 50 mg - Witamina B1 Tiamina Proszek 48g 60 porcjiForMeds Powder B1 50 mg - Witamina B1 Tiamina Proszek 48g 60 porcji
dodaj do porównania
dodaj do schowka
szt.Do koszyka
Bicaps B1 Witamina B1 60 Kapsułek FormedsBicaps B1 - Witamina B1 60 Kapsułek Formeds

Bicaps B1 - Witamina B1 60 Kapsułek Formeds

36,99 zł
  • Producent: ForMeds
  • Dostępność: Dostępny
dodaj do porównania
dodaj do schowka
szt.Do koszyka
Yango Multiwitamina Dla Dzieci 500 ml 5-12 lat do PiciaYango Multiwitamina Dla Dzieci 500 ml 5-12 lat do Picia

Yango Multiwitamina Dla Dzieci 500 ml 5-12 lat do Picia

89,00 zł
  • Producent: Yango
  • Dostępność: Dostępny
dodaj do porównania
dodaj do schowka
szt.Do koszyka

Witamina B1 właściwości

Witamina B1, znana również jako tiamina, jest kluczowym składnikiem odżywczym niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i metabolicznych procesów zachodzących w organizmie, takich jak przemiana glukozy. Jest rozpuszczalna w wodzie i występuje głównie w produktach takich jak nasiona roślin strączkowych, otręby ryżowe, a także w preparatach z witaminą B1.

Niedobór Witaminy B1

Niedobór tiaminy może występować częściej u osób z zaburzeniami wchłaniania, alkoholizmem, długotrwałymi dietami odchudzającymi, u wegan oraz osób cierpiących na ciężkie choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca. Objawy niedoboru mogą obejmować osłabienie, zmęczenie, zaburzenia pracy układu nerwowego, uczucie obrzęków kończyn, a także problemy sercowo-naczyniowe.

Witamina B1 skutki niedoboru

Skutki niedoboru tiaminy są poważne i mogą prowadzić do beri-beri, choroby, która wpływa na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy, powodując objawy takie jak niewydolność serca, obrzęk kończyn oraz problemy z nerwami obwodowymi. Niedobór witaminy B1 w organizmie może również wpływać negatywnie na przemianę materii i przyczyniać się do pogorszenia apetytu oraz wzmożonego uczucia zmęczenia.

Witamina B1 przeciwskazania

Chociaż tiamina jest zazwyczaj bezpieczna, jej suplementacja może być przeciwwskazana u osób z nadwrażliwością na tiaminę lub w przypadkach rzadkich alergii na witaminę B1. Zawsze zaleca się konsultację z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji, zwłaszcza przy jednoczesnym przyjmowaniu innych leków.

Witamina B1 dawkowanie

Zapotrzebowanie na Witaminę B1 zależy od wieku, płci, stanu zdrowia oraz poziomu aktywności fizycznej, dlatego ważne jest, by regularnie sprawdzać spożycie tej witaminy w codziennej diecie. Zazwyczaj zalecana dzienna dawka dla dorosłych wynosi około 1.1 mg dla kobiet i 1.2 mg dla mężczyzn, co wspiera odpowiednie spożycie witaminy B1 w codziennej diecie. W przypadkach zwiększonego zapotrzebowania, jak np. w ciąży, przy karmieniu piersią czy w chorobach takich jak cukrzyca, dawka może być wyższa, by zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B1 w organizmie. Przyjmowanie witaminy B1 należy dostosować do indywidualnych potrzeb po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Jakie jest zapotrzebowanie na Tiaminę?

Zapotrzebowanie na tiaminę (witaminę B1) różni się w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz poziomu aktywności fizycznej. Zalecane dzienne dawki (RDA - Recommended Dietary Allowance) dla tiaminy według National Institutes of Health (NIH) przedstawiają się następująco:

  • Dorośli mężczyźni: 1.2 mg na dzień
  • Dorosłe kobiety: 1.1 mg na dzień
  • Kobiety w ciąży lub karmiące piersią: 1.4 mg na dzień

Dzieci i młodzież mają niższe zapotrzebowanie na tiaminę, które zwiększa się w miarę dorastania:

  • Niemowlęta 0-6 miesięcy: 0.2 mg na dzień
  • Niemowlęta 7-12 miesięcy: 0.3 mg na dzień
  • Dzieci 1-3 lata, dla których codzienne spożycie witaminy B1 jest kluczowe dla rozwoju i zdrowia.: 0.5 mg na dzień
  • Dzieci 4-8 lat, w tym okresie należy sprawdzić dostateczność spożycia witaminy B1, aby zapobiec problemom zdrowotnym.: 0.6 mg na dzień
  • Dzieci 9-13 lat: 0.9 mg dla obu płci
  • Nastolatki 14-18 lat, ich dieta powinna być szczególnie kontrolowana pod kątem spożycia witaminy B1, ze względu na szybki wzrost i rozwój.: 1.0 mg dla dziewcząt i 1.2 mg dla chłopców

Zapotrzebowanie na tiaminę może być zwiększone w przypadku osób intensywnie uprawiających sport, cierpiących na choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, oraz u osób z zaburzeniami wchłaniania, co wymaga dokładnego monitorowania spożycia witaminy B1. W takich przypadkach należy dostosować dawkę po konsultacji z lekarzem, aby zapewnić optymalne spożycie witaminy B1 w organizmie. Tiamina jest kluczowa dla prawidłowej pracy układu nerwowego, przemiany materii i produkcji energii, więc ważne jest, aby zapewnić jej odpowiednie poziomy w diecie, szczególnie z uwagi na ryzyko choroby beri-beri.

Nadmiar witaminy B1

Nadmiar witaminy B1, czyli tiaminy, jest stosunkowo rzadki, głównie ze względu na to, że jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Organizm zazwyczaj wydala nadmiar tiaminy przez mocz, dzięki czemu ryzyko jej przedawkowania jest niskie.

Możliwe skutki nadmiaru witaminy B1

Chociaż przypadki nadmiaru witaminy B1 są rzadkie, przy bardzo wysokich dawkach tiaminy mogą wystąpić pewne niepożądane efekty, takie jak:

  • Reakcje alergiczne, zwłaszcza u osób wrażliwych na witaminę B1.
  • Zaburzenia żołądkowo-jelitowe, takie jak nudności czy bóle brzucha.
  • Zmiany skórne, rzadziej zaburzenia snu lub nadmierna aktywność.

Źródła nadmiaru

Nadmiar witaminy B1 najczęściej pojawia się w wyniku nadużywania suplementów diety zawierających tiaminę, a nie z pożywienia. Naturalne źródła pokarmowe zazwyczaj nie prowadzą do nadmiaru, ponieważ dieta zawiera witaminę B1 w ilościach, które są łatwo przyswajalne i regulowane przez organizm.

Rekomendacje

Zaleca się, aby stosować suplementy witaminy B1 zgodnie z zaleceniami lekarza lub innego specjalisty zdrowia, szczególnie jeśli istnieje potrzeba ich długotrwałego przyjmowania. Przed rozpoczęciem suplementacji warto także skonsultować się z dietetykiem, aby ocenić całkowite spożycie tiaminy z diety i uniknąć potencjalnego nadmiaru.


 
 

 

USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
USTAWIENIA
ZAAKCEPTUJ TYLKO NIEZBĘDNE
ZGADZAM SIĘ